Warsztaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży
Debata
Grupa docelowa: uczniowie 12-15 lat
Czas trwania: 3 godziny lekcyjne
Metody realizacji zajęć: praca w grupach, dyskusja, scenki, ćwiczenia aktywizujące.
Cele i założenia programu: Wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed inicjacją alkoholową. Program poszerza wiedzę o możliwościach rozwoju bez używania substancji psychoaktywnych, wpływa na zmianę przekonań normatywnych, wzmacnia tendencję do podejmowania abstynencji w przypadku presji otoczenia, propaguje wartości związane ze zdrowym stylem życia.
Unplugged
Grupa docelowa: uczniowie 12-14 lat
Czas trwania: 12 godzin lekcyjnych
Metody realizacji zajęć: praca w grupach, praca indywidualna, scenki, ćwiczenia aktywizujące, gry, dyskusje, informacje zwrotne.
Cele i założenia programu: Głównym celem jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych, program skupia się również na zmianie postaw i opinii wobec używania substancji psychoaktywnych, nabyciu umiejętności chroniących przed używaniem ich, oraz zwiększeniu kompetencji wychowawczych rodziców.
Tematyka zajęć obejmuje:
– wiedzę o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu,
– wpływie grup rówieśniczych i sposobach radzenia sobie z odrzuceniem grupy,
– przekonania normatywne w temacie używania substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi,
– umiejętność komunikowania swoich emocji,
– wiedza o papierosach,
– umiejętność asertywnej odmowy i obrony swoich racji,
-wiedza o narkotykach,
– radzenie sobie w sytuacjach problematycznych i konfliktowych.
Ars
Grupa docelowa: uczniowie 16-19 lat.
Czas trwania: 6 godzin lekcyjnych
Metody realizacji zajęć: praca w grupach, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia aktywizujące, film profilaktyczny.
Cele i złożenia programu: Głównym celem jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie. Program zwiększa umiejętności w podejmowaniu postaw sprzyjających unikania kontaktu z substancjami psychoaktywnymi, dostrzegania zagrożeń i asertywnego stawiania granic.
Zwiększa wiedzę o konsekwencjach używania substancji psychoaktywnych dla życia rodzinnego i zdrowia prokreacyjnego.
Debata smaki życia
Grupa docelowa: uczniowie 14-17 lat
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Metody realizacji zajęć: dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia aktywizujące, „burza mózgów”.
Cele i założenia programu: Dostarczenie młodzieży podstawowych informacji na temat „dopalaczy” i zagrożeń wynikających z ich używania. Zwiększanie ostrożności i zmniejszanie otwartości na kontakty w tymi produktami. Zachęta do podejmowania zachowań prozdrowotnych.
Fonoholizm
Grupa docelowa: uczniowie wszystkich klas
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Cele i założenia programu:
Uświadomienie młodzieży w jaki sposób ciągła obecność w sieci i używanie aplikacji skutecznie odciąga człowieka od rzeczywistości oraz uzależnia.
Mechanizmy i czynniki powstawania uzależnienia.
Tematyka zajęć obejmuje:
Symptomy nadużywania telefonu komórkowego (fizyczne i psychiczne)
Konsekwencje uzależnienia od telefonu komórkowego
Profilaktyka przemocy za pośrednictwem telefonu komórkowego i Internetu
Profilaktyka uzależnienia
Hejt i mowa nienawiści
Grupa docelowa: 4 -8 klasa szkoły podstawowej
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Metody realizacji zajęć: ćwiczenia aktywizujące, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, wykład prowadzącego.
Cele i założenia programu: Dostarczenie wiedzy na temat różnicy pomiędzy hejtem a mową nienawiści, przedstawienie pojęć obu zagadnień. Umiejętność rozpoznawania przejawów hejtu oraz mowy nienawiści, reagowanie w przypadku zetknięcia się z którymś z tych zjawisk. Świadomość odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej w obliczu tych zjawisk. Skutki dla ofiar hejtu i mowy nienawiści. Emocje sprawcy i ofiar. Jak sobie radzić z hejtem i mową nienawiści
Trening antystresowy
Grupa docelowa: 5 -8 klasa szkoły podstawowej
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Metody realizacji zajęć: ćwiczenia aktywizujące, „burza mózgów”, praca indywidualna i w grupach.
Cele i założenia programu: Dostarczenie wiedzy na temat rodzajów stresu jakiego doświadcza młodzież, czym jest stres jak objawia się w naszym ciele i jak go możemy odczuwać. Diagnozowanie źródeł stresu i sposoby radzenia sobie ze stresem, który napotykają młode osoby.
Trening asertywności
Grupa docelowa: 6 -8 klasa szkoły podstawowej
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Metody realizacji zajęć: ćwiczenia aktywizujące, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, wykład prowadzącego.
Cele i założenia programu: Rozwijanie umiejętności komunikowania się bez przemocy, świadomości swoich potrzeb, umiejętności stawiania granic w kontaktach z innymi. Program pomaga rozwijać miękkie kompetencje młodzieży, wyrażać swoje emocje, Uczy postaw asertywnych w kontaktach z innymi z poszanowaniem drugiej osoby i jej zdania.