Warsztaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży

Debata

Grupa docelowa: uczniowie 12-15 lat

Czas trwania: 3 godziny lekcyjne

Metody realizacji zajęć: praca w grupach, dyskusja, scenki, ćwiczenia aktywizujące.

Cele i założenia programu: Wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed inicjacją alkoholową. Program poszerza wiedzę o możliwościach rozwoju bez używania substancji psychoaktywnych, wpływa na zmianę przekonań normatywnych, wzmacnia tendencję do podejmowania abstynencji w przypadku presji otoczenia, propaguje wartości związane ze zdrowym stylem życia.

Unplugged

Grupa docelowa: uczniowie 12-14 lat

Czas trwania: 12 godzin lekcyjnych

Metody realizacji zajęć: praca w grupach, praca indywidualna, scenki, ćwiczenia aktywizujące, gry, dyskusje, informacje zwrotne.

Cele i założenia programu: Głównym celem jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych, program skupia się również na zmianie postaw i opinii wobec używania substancji psychoaktywnych, nabyciu umiejętności chroniących przed używaniem ich, oraz zwiększeniu kompetencji wychowawczych rodziców.

Tematyka zajęć obejmuje:

– wiedzę o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu,

– wpływie grup rówieśniczych i sposobach radzenia sobie z odrzuceniem grupy,

– przekonania normatywne w temacie używania substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi,

– umiejętność komunikowania swoich emocji,

– wiedza o papierosach,

– umiejętność asertywnej odmowy i obrony swoich racji,

-wiedza o narkotykach,

– radzenie sobie w sytuacjach problematycznych i konfliktowych.

Ars

Grupa docelowa: uczniowie 16-19 lat.

Czas trwania: 6 godzin lekcyjnych

Metody realizacji zajęć: praca w grupach, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia aktywizujące, film profilaktyczny.

Cele i złożenia programu: Głównym celem jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie. Program zwiększa umiejętności w podejmowaniu postaw sprzyjających unikania kontaktu z substancjami psychoaktywnymi, dostrzegania zagrożeń i asertywnego stawiania granic.

Zwiększa wiedzę o konsekwencjach używania substancji psychoaktywnych dla życia rodzinnego i zdrowia prokreacyjnego.

Debata smaki życia

Grupa docelowa: uczniowie 14-17 lat

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Metody realizacji zajęć: dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia aktywizujące, „burza mózgów”.

Cele i założenia programu: Dostarczenie młodzieży podstawowych informacji na temat „dopalaczy” i zagrożeń wynikających z ich używania. Zwiększanie ostrożności i zmniejszanie otwartości na kontakty w tymi produktami. Zachęta do podejmowania zachowań prozdrowotnych.

Fonoholizm

Grupa docelowa: uczniowie wszystkich klas
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Cele i założenia programu:

Uświadomienie młodzieży w jaki sposób ciągła obecność w sieci i używanie aplikacji skutecznie odciąga człowieka od rzeczywistości oraz uzależnia.

Mechanizmy i czynniki powstawania uzależnienia.

Tematyka zajęć obejmuje:

Symptomy nadużywania telefonu komórkowego (fizyczne i psychiczne)

Konsekwencje uzależnienia od telefonu komórkowego

Profilaktyka przemocy za pośrednictwem telefonu komórkowego i Internetu

Profilaktyka uzależnienia

Hejt i mowa nienawiści

Grupa docelowa: 4 -8 klasa szkoły podstawowej

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Metody realizacji zajęć: ćwiczenia aktywizujące, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, wykład prowadzącego.

Cele i założenia programu: Dostarczenie wiedzy na temat różnicy pomiędzy hejtem a mową nienawiści, przedstawienie pojęć obu zagadnień. Umiejętność rozpoznawania przejawów hejtu oraz mowy nienawiści, reagowanie w przypadku zetknięcia się z którymś z tych zjawisk. Świadomość odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej w obliczu tych zjawisk. Skutki dla ofiar hejtu i mowy nienawiści. Emocje sprawcy i ofiar. Jak sobie radzić z hejtem i mową nienawiści

Trening antystresowy

Grupa docelowa: 5 -8 klasa szkoły podstawowej

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Metody realizacji zajęć: ćwiczenia aktywizujące, „burza mózgów”, praca indywidualna i w grupach.

Cele i założenia programu: Dostarczenie wiedzy na temat rodzajów stresu jakiego doświadcza młodzież, czym jest stres jak objawia się w naszym ciele i jak go możemy odczuwać. Diagnozowanie źródeł stresu i sposoby radzenia sobie ze stresem, który napotykają młode osoby.

Trening asertywności

Grupa docelowa: 6 -8 klasa szkoły podstawowej

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Metody realizacji zajęć: ćwiczenia aktywizujące, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, wykład prowadzącego.

Cele i założenia programu: Rozwijanie umiejętności komunikowania się bez przemocy, świadomości swoich potrzeb, umiejętności stawiania granic w kontaktach z innymi. Program pomaga rozwijać miękkie kompetencje młodzieży, wyrażać swoje emocje, Uczy postaw asertywnych w kontaktach z innymi z poszanowaniem drugiej osoby i jej zdania.