Warsztaty dla pedagogów, koordynatorów i opiekunów pieczy zastępczej

Zaburzenia więzi i style przywiązania u dzieci

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Zapoznanie z problematyką zaburzeń więzi i przywiązania

Charakterystyka problemów dzieci spoza bezpiecznymi stylami przywiązania

Zapoznanie z podstawowymi systemami regulacji emocji w związku z teorią  przywiązania

Zachowania dzieci porzuconych – jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci z RAD

Kierunki pomocy w sytuacji zaburzenia więzi

Strata, trauma – jak rozmawiać z dzieckiem

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Rodzina jako system

Cechy systemu – charakterystyka funkcjonowania systemu rodzinnego w kryzysie, stracie, rekonstrukcji po stracie.

Reakcja na stratę u osób dorosłych i dzieci

Objawy patologizacji procesu straty

Mechanizmy obronne u dzieci straumatyzowanych

Wprowadzenie pojęcia PTSD ( Zespól Stresu Pourazowego)

Objawy i leczenie PTSD

Konsekwencje urazu w późniejszym wieku

Zasady budowania kontaktu z dzieckiem w sytuacji straty, traumy

Płodowy zespół alkoholowy – diagnoza, wpływ na rozwój, konsekwencje. Jak pracować z dzieckiem z Zespołem FAS

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Prenatalna ekspozycja na alkohol

Prawdy i mity na temat zażywania alkoholu w czasie ciąży

Wprowadzenie terminów FAS/FASD

Specyfika objawów FAS

Procedury diagnozowania w kierunku FAS, FASD (aspekt praktyczny, ważny dla rodzica, opiekuna)

Potrzeby i trudności dziecka z FAS

Wsparcie rodzica i opiekuna w opiece nad dzieckiem z FAS (kompetencje rodzicielskie w wychowaniu i usprawnianiu dziecka)

Tworzenie planów pomocy dziecku i rodzinie

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Współpraca z rodziną zastępczą i pracownikiem jako istotny aspekt zbudowania skutecznego planu pomocy dziecku

Znaczenie współpracy z rodziną biologiczną w celu skoordynowania planu pomocy dziecku i planu pomocy rodzinie

Pogłębiona diagnoza trudnej sytuacji dziecka

Cele krótko i długoterminowe

Genogram jako praktyczne narzędzie w budowaniu planu pomocy

Ekomapa jako źródło wiedzy o zasobach i relacjach dziecka

Znaczenie tworzenia planu pomocy dziecku

Analiza mocnych i słabych stron wychowanka

Rola opiekunów/ rodziców zastępczych/ pracowników pieczy/ w procesie usamodzielnienia wychowanka

Obszary monitoringu plany pomocy

Uzależnienia wychowanków rodzin zastępczych, ich wpływ na rozwój osobisty i relacje rodzinne

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Przekazanie wiedzy z zakresu występowania i przeciwdziałania uzależnieniom od środków psychoaktywnych oraz mitów z nimi związanych (narkotyków, dopalaczy, papierosów i alkoholu)

Wskazanie sposobów radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi

Wzmacnianie kompetencji w sferze kontaktów interpersonalnych

Motywowanie do krytycznego postrzegania świata i podejmowania konstruktywnych życiowych decyzji.

Wypalenie zawodowe w rodzinach zastępczych – diagnoza, wsparcie, konsekwencje

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Jak rozpoznać syndromy wypalenia zawodowego

Przyczyny wypalenia zawodowego

Autodiagnoza zagrożenia wypaleniem zawodowym

Jak radzić sobie z wyczerpaniem i brakiem zaangażowania w pracy rodzica zastępczego

Poczucie własnej skuteczności w rozwiązywaniu trudności

Stres i jego syndromy

Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu

Wspieranie więzi rodzinnych – znaczenie kontaktu dziecka z jego rodziną biologiczną. Zasady współpracy rodziny biologicznej i zastępczej, rozmowa o tożsamości i rodzinie pochodzenia

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Istota budowania tożsamości dziecka i znaczenie rodziny pochodzenia w historii dziecka

Znaczenie nawiązywania i podtrzymywania bliskich relacji interpersonalnych

Rola komunikacji w utrzymywaniu więzi

Towarzyszenie dziecku w relacjach z rodziną pochodzenia

Identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń w relacjach z bliskimi

Bezpieczeństwo i znaczenie granic w relacjach w rodziną biologiczną

Rola opiekuna zastępczego w utrzymywaniu kontaktu z rodziną pochodzenia dziecka

Potrzeby rozwojowe i emocjonalne dzieci w pieczy zastępczej

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Okresy rozwoju dziecka

Zadania i kryzysy rozwojowe na poszczególnych etapach życia dziecka

Konstruktywne i niekonstruktywne sposoby zaspokajania potrzeb dziecka w różnym wieku

Poszukiwanie własnej tożsamości

Zmiana roli dorosłego w kontakcie z dzieckiem w trakcie jego rozwoju

Kryzysy w rodzinach zastępczych – jak szukać wsparcia

Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)

Czas trwania: 4 godziny

Cele i założenia programu:

Rola stresu w funkcjonowaniu człowieka

Jak rozpoznawać symptomy nadciągającego konfliktu

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Eskalacja i podłoża konfliktów

Konflikty międzypokoleniowe w rodzinie – przyczyny i kierunku

Zarządzanie konfliktem

Diagnoza własnego stylu funkcjonowania w sytuacji konfliktowej