Warsztaty dla pedagogów, koordynatorów i opiekunów pieczy zastępczej
Zaburzenia więzi i style przywiązania u dzieci
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Zapoznanie z problematyką zaburzeń więzi i przywiązania
Charakterystyka problemów dzieci spoza bezpiecznymi stylami przywiązania
Zapoznanie z podstawowymi systemami regulacji emocji w związku z teorią przywiązania
Zachowania dzieci porzuconych – jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci z RAD
Kierunki pomocy w sytuacji zaburzenia więzi
Strata, trauma – jak rozmawiać z dzieckiem
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Rodzina jako system
Cechy systemu – charakterystyka funkcjonowania systemu rodzinnego w kryzysie, stracie, rekonstrukcji po stracie.
Reakcja na stratę u osób dorosłych i dzieci
Objawy patologizacji procesu straty
Mechanizmy obronne u dzieci straumatyzowanych
Wprowadzenie pojęcia PTSD ( Zespól Stresu Pourazowego)
Objawy i leczenie PTSD
Konsekwencje urazu w późniejszym wieku
Zasady budowania kontaktu z dzieckiem w sytuacji straty, traumy
Płodowy zespół alkoholowy – diagnoza, wpływ na rozwój, konsekwencje. Jak pracować z dzieckiem z Zespołem FAS
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Prenatalna ekspozycja na alkohol
Prawdy i mity na temat zażywania alkoholu w czasie ciąży
Wprowadzenie terminów FAS/FASD
Specyfika objawów FAS
Procedury diagnozowania w kierunku FAS, FASD (aspekt praktyczny, ważny dla rodzica, opiekuna)
Potrzeby i trudności dziecka z FAS
Wsparcie rodzica i opiekuna w opiece nad dzieckiem z FAS (kompetencje rodzicielskie w wychowaniu i usprawnianiu dziecka)
Tworzenie planów pomocy dziecku i rodzinie
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Współpraca z rodziną zastępczą i pracownikiem jako istotny aspekt zbudowania skutecznego planu pomocy dziecku
Znaczenie współpracy z rodziną biologiczną w celu skoordynowania planu pomocy dziecku i planu pomocy rodzinie
Pogłębiona diagnoza trudnej sytuacji dziecka
Cele krótko i długoterminowe
Genogram jako praktyczne narzędzie w budowaniu planu pomocy
Ekomapa jako źródło wiedzy o zasobach i relacjach dziecka
Znaczenie tworzenia planu pomocy dziecku
Analiza mocnych i słabych stron wychowanka
Rola opiekunów/ rodziców zastępczych/ pracowników pieczy/ w procesie usamodzielnienia wychowanka
Obszary monitoringu plany pomocy
Uzależnienia wychowanków rodzin zastępczych, ich wpływ na rozwój osobisty i relacje rodzinne
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Przekazanie wiedzy z zakresu występowania i przeciwdziałania uzależnieniom od środków psychoaktywnych oraz mitów z nimi związanych (narkotyków, dopalaczy, papierosów i alkoholu)
Wskazanie sposobów radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi
Wzmacnianie kompetencji w sferze kontaktów interpersonalnych
Motywowanie do krytycznego postrzegania świata i podejmowania konstruktywnych życiowych decyzji.
Wypalenie zawodowe w rodzinach zastępczych – diagnoza, wsparcie, konsekwencje
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Jak rozpoznać syndromy wypalenia zawodowego
Przyczyny wypalenia zawodowego
Autodiagnoza zagrożenia wypaleniem zawodowym
Jak radzić sobie z wyczerpaniem i brakiem zaangażowania w pracy rodzica zastępczego
Poczucie własnej skuteczności w rozwiązywaniu trudności
Stres i jego syndromy
Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
Wspieranie więzi rodzinnych – znaczenie kontaktu dziecka z jego rodziną biologiczną. Zasady współpracy rodziny biologicznej i zastępczej, rozmowa o tożsamości i rodzinie pochodzenia
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Istota budowania tożsamości dziecka i znaczenie rodziny pochodzenia w historii dziecka
Znaczenie nawiązywania i podtrzymywania bliskich relacji interpersonalnych
Rola komunikacji w utrzymywaniu więzi
Towarzyszenie dziecku w relacjach z rodziną pochodzenia
Identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń w relacjach z bliskimi
Bezpieczeństwo i znaczenie granic w relacjach w rodziną biologiczną
Rola opiekuna zastępczego w utrzymywaniu kontaktu z rodziną pochodzenia dziecka
Potrzeby rozwojowe i emocjonalne dzieci w pieczy zastępczej
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Okresy rozwoju dziecka
Zadania i kryzysy rozwojowe na poszczególnych etapach życia dziecka
Konstruktywne i niekonstruktywne sposoby zaspokajania potrzeb dziecka w różnym wieku
Poszukiwanie własnej tożsamości
Zmiana roli dorosłego w kontakcie z dzieckiem w trakcie jego rozwoju
Kryzysy w rodzinach zastępczych – jak szukać wsparcia
Grupa docelowa: pedagodzy, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, rodzice (możliwość online)
Czas trwania: 4 godziny
Cele i założenia programu:
Rola stresu w funkcjonowaniu człowieka
Jak rozpoznawać symptomy nadciągającego konfliktu
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Eskalacja i podłoża konfliktów
Konflikty międzypokoleniowe w rodzinie – przyczyny i kierunku
Zarządzanie konfliktem
Diagnoza własnego stylu funkcjonowania w sytuacji konfliktowej